Fullmäktige

Rapport fullmäktige 091208

På tisdagens kommunfullmäktige var den stora debattpunkten skola 2010. Man diskuterade hurvida man ska bygga med eller utan bollhall då kostnaderna dragit iväg så man inte håller budget om man bygger bollhallen. Vänsterpartiet är oroliga över utvecklingen och anser att man har för bråttom. Istället vill vi att man saktar ner processen lite och bygger skolan i etapper för att kunna följa utvecklingen av bland annat Pihlskolan. Detta fann inget gehör bland Socialdemokraterna som fortsätter mana på bygget trots fler och fler förändringar. Vi är också oroliga över om det finns pengar till inventarier och utemiljö. Idag finns inga pengar till inventarier och endast 500 000 kr till utemiljön, och det räcker enligt kommunchef Sahrblom endast till att göra området kring skolan gåbart. Vänsterpartiet vill ha en översyn av detta. Det måste finnas pengar till ordentliga möbler och för att göra även skolvägen säker för våra barn, då våra småttingar nu också ska in i centrum.

Man diskuterade även försäljningen av en del av fastigheten Grythyttan 56:2. Ett lokalt företag vill köpa en del av tomten och där bygga lager. Vänsterpartiet ställer sig principiellt emot detta. Inte för att vi har något emot företaget, utan för att vi anser att det inte ska vara ett industriområde på en sådan central plats i Grythyttan. Vi anser att detta område kan användas till något bättre som ett steg i Grythyttans utveckling.

Efter fullmäktiges sammanträde var det återigen dags för Vänsterpartiets radiosatsing ”Efter KF” där vi bjuder in samtliga ledmöter för vidare och mer avslappnade diskussioner. Tyvärr valde samtliga andra partier att avstå denna gång så det blev bara vänsterpartiet som diskuterade. Det blev dock inget sämre program för det. Bland annat lyftes Gillersgården och våra tankar kring den frågan. Vill man lyssna på inslaget om Gillersgården finns det här nedan. Medverkande vänsterparti-ledamöter är Örjan Fredriksson, Joakim Waern och Stefan Backius.

Efter KF med Vänsterpartiet – Gillersgården (ca 10 min).

[mp3player config=fmp_jw_widget_config.xml file=https://hallefors.vansterpartiet.se/files/2009/12/eftersnackgillers.mp3]