Bildningsdag om välfärdspolitik

Lördagen 28 september bjuder Vänsterpartiet Hällefors in till en bildningsdag i välfärdspolitiska frågor. Vi lyssnar till journalisten och författaren Kajsa Ekis Ekman som talar om sin nya bok Skulden – Eurokrisen sedd från Aten. Ali Esbati, ekonom på norska tankesmedjan Manifest Analyse, talar om ”välfärdens val”, det vill säga de politiska vägvalen för framtidens välfärd. Det blir tillfälle till diskussioner i smågrupper för att koppla era reflektioner av föredragen till den kommunpolitiska vardagen.

Programmet startar 12.00. Fri entré.

Innan finns möjlighet att mot 50 kronor äta en lättare lunch. Det kräver i så fall föranmälan senast 26 september till e-post [email protected]

För dig som inte äter lunch krävs ingen föranmälan.

Plats: Kulturskolan Hällefors, Sikforsvägen 19 (samma byggnad som Folkets hus).

11:00 – 12:00 Möjligheter till lunchförtäring (50 kr, föranmälan)

12:00 – 13:30 Kajsa Ekis Ekman, Skulden – Eurokrisen sedd från Aten

Kaffe

13:45 – 15:15 Ali Esbat, ”Välfärdens val”: finansieringen av framtidens välfärd

15:15 – 16.00 Gruppdiskussioner

16:00 Slut

Kajsa Ekis Ekman har skrivit boken Varat och varan: prostitution, surrogatmödraskap och den delade människan. Under senare tid har hon rest flitigt till Grekland där hon pratat med vänner och människor hon träffat; är aktuell med Skulden – Eurokrisen sedd från Aten. Den behandlar ”krisbekämpningens” Grekland från vardagliga människors perspektiv. Kajsa känns igen från sina djärva artiklar med tydliga vänsterperspektiv i Dagens Nyheter. Hennes artiklar från olika sammanhang samlas på bloggen https://kajsaekisekman.blogspot.se/

Ali Esbati jobbar som ekonom på tankesmedjan Manifest Analyse i Oslo och syns ibland i norska tidningen Klassekampen. Han har tidigare varit ordförande i Vänsterpartiets programkommission och Ung Vänster. Han driver sin prisbelönta politiska blogg ”Esbatis kommentarer”på https://esbati.blogspot.se/

Vi i Hälleforsvänstern är stolta över att kunna presentera dessa två ”stjärnor” inom den skandinaviska vänstern och hoppas på god uppslutning och lärorika diskussioner.

Varmt välkommen!

Frågor, info: Johan Stolpen, 0730-624886