Barnen kommer först

Pressmeddelande 2020-04-21
Från den politiska majoriteten, Socialdemokraterna och Vänsterpartiet, i Hällefors kommun

På dagens kommunfullmäktige kommer Vänsterpartiet och Socialdemokraterna bifalla förslaget till tilläggsbudgetering av den nya förskolans utemiljö. Anledningen till förslaget är att vinnande anbud i upphandlingen blev 2,6 miljoner kronor högre än budgeterat.

– Det är givetvis inte bra att det blev så mycket dyrare. Men här måste barnen komma först. Det viktigaste är att skolgården är klar när den nya förskolan öppnar för barnen i höst, säger Johan Stolpen (v), ordförande i kommunstyrelsens välfärdsutskott.

I kommunstyrelsens behandling av ärendet reserverade sig oppositionen (m, c, sd). Deras argument var att upphandlingen istället ska delas upp för att lokala företag ska ha chans att vinna den.

– Ett sådant förslag, som låter bra men inte är möjligt i praktiken, går att lägga när man är i minoritet och inte behöver ta ansvar för förslaget, säger kommunstyrelsens ordförande Annalena Järnberg (s).

– I kommunstyrelsen pratade oppositionen om att så gräs. Man hade inte ens bemödat sig om att ta reda på att upphandlingen handlar om asfaltering, uppsättande av lekredskap och plantering. Hur skulle den samordningen och det lapptäcket med flera olika aktörer se ut, säger Johan Stolpen (v).

Järnberg och Stolpen ser att det sannolikt skulle bli en av de stora företagen i branschen som vinner samtliga de uppdelade upphandlingarna. När priset i den nu gjorda upphandlingen är känt, menar de att risken är stor att det skulle bli ännu dyrare om kommunen skulle gå ut med upphandlingen på nytt.

– Om upphandlingen görs om kommer skolgården inte att bli klar till starten i höst. Vi vill inte att barnen ska möta en lervälling för att senare ha anläggningsarbete utanför dörren. Det skulle påverka alla förskolebarn vid Lärkan i Hällefors. För oss kommer barnperspektivet först här, avslutar Johan Stolpen (v).

Annalena Järnberg, 076-128 86 48
Johan Stolpen, 070-714 81 02