V bjuder in till fortsatta diskussioner

Efter valet tog Vänsterpartiet i Hällefors initiativ till en träff med Socialdemokraterna för att diskutera möjligheterna till ett samarbete. I Hällefors skulle skulle V och S tillsammans få egen majoritet.

– Vi ser att Vänsterpartiet fått en tydlig signal från väljarna att ersätta den nuvarande majoriteten med ett vänsterstyre. Därför har vi sträckt ut en hand till S, säger Johan Stolpen, ordförande i Vänsterpartiet i Hällefors.

Vänsterns förhandlingsdelegation rapporterade till sitt medlemsmöte under måndagskvällen att ett inledande samtal förts med S men att det politiska innehållet i ett eventuellt samarbete inte diskuterades. Delegationen fick uppdraget av medlemsmötet att bjuda in S till fortsatta samtal för att diskutera en politisk överenskommelse.

– För Vänsterpartiets medlemmar är det politiska innehållet i ett majoritetssamarbete avgörande. Vi bjuder därför in S till fortsatta överläggningar, säger Johan Stolpen.