Första maj med Hälleforsvänstern

IMG_20120426_144358

Vänsterpartiet Hällefors firar arbetarrörelsens högtidsdag Första maj

Vi gör det i form av ett torgmöte där vi utlovar talare, sång och musik, och en och annan politiskt laddad dikt.

I samband med förstamajmötet deltar vi i Vänsterpartiets insamling för flickors skolgång och kvinnors trygghet i Afghanistan. De två organisationerna dit pengarna går är Svenska Afghanistankommittén och Hawca, en gräsrotsorganisation där afghanska kvinnor själva organiserar sig för sina rättigheter.

Torgmötet följs upp med ett eftermöte inomhus där det bjuds fika och möjligheter till samtal om politik och samhällsförändring. Vi svarar gärna på frågor och diskuterar. Vi kommer berätta om vad Vänsterpartiet är, vad vi vill och hur vi gör för att förändra samhället.

Talen kommer innehålla agitation i dagspolitiska frågor, men huvudfokuset är visioner om landsbygdens och Bergslagens framtid. Men i år är vi också intresserade av att lyssna till mötesdeltagarnas åsikter och förväntningar på Vänsterpartiet inför valet. Vi kommer därför samla på oss och dokumentera detta så långt vi förmår. Dessutom vill vi vänsterpartister uppmuntra alla med förhoppningar om en bättre framtid att själv organisera sig. Vi vill därför gärna veta vad du vill göra och vad som krävs för att du skulle göra det. Vänsterpartiets förstamajmöte 2013 blir därmed inledningen på en dialog.

Plats: Hällefors Centrum (den öppna ytan mellan PEKÅs och Alexanders hus)
Tid: 12.00
Eftermöte: Företagshotellet, ingång uppe på parkeringstaket på Centrumhuset.
Talare: Johan Stolpen, ordförande Hälleforsvänstern, Ulla Diedrichsen, Vänsterpartiet i Kopparberg.
Underhållning: Maria Gustafsson, Sven Eriksson, Karin Poppius