Partiföreningen

Första maj-firandet

Stefan 1 maj

1 maj 2016 med Hälleforsvänstern

Ett femtiotal deltog i Vänsterpartiet Hällefors 1 maj-firande kl. 12.00 på söndagen utanför partilokalen i Alexanders hus, mellan ICA och Pekås i Hällefors centrum. På plakaten sågs paroller som ”Enade arbetare – brukets skräck”, ”Sammanhållning bygger Hällefors framtid”, ”Bankernas vinster – vår förlust”, ”Nej till Nato”, ”S+M=Falskt”.

Maja Loiske och Katja Ollila (båda kommunstryrelsen) var konferencierer och passade även på att göra en presentation av agitatorn Kata Dalström, legend inom arbetarrörelsen och född i Bångbro utanför Kopparberg. De framförde också delar ur ett 1 maj-tal av Kata från 1895.
– I många delar aktuellt än idag, enligt Katja Ollila.

Erik Andersson framförde låtar av Wiehe/Afzelius, Emil Jensen och Laleh på sång och elpiano.

Stefan Backius (kommunfullmäktige) talade om den historiska nära relationen mellan bruket och kommunen i Hällefors och ifrågasatte starkt det nuvarande kommunala styrets passiva hållning till Ovakos nedläggning av valsverket. Han drog paralleller till tidigare nedläggningar i Bergslagen och pågående nedläggningen av Findus i Bjuv som lett till stora protester. Han sa bland annat:

– Fastän de socialdemokratiska partitopparna försöker låta som moderater så finns det faktiskt en verklighet utanför kommunhuset, oavsett var det ligger. Att höra sossarna påstå att nedläggningen av valsverket i första hand inte är en kommunal fråga är skrämmande.

Partiföreningens ordförande, Johan Stolpen, höll ett tal på temat ”Tillsammans gör vi skillnad” som var Vänsterpartiets paroll för årets 1 maj-firande.
– Var och en för sig själva är vi bara gnällspikar – men tillsammans är vi en rörelse.
Och kamrater, en rörelse är starkare än tusen gnällspikar.

Efter mötet bjöds deltagarna på kaffe och kakbuffé inne i Alexanders hus.

Tal 1 maj 2016 – Johan Stolpen
Tal 1 maj 2016 – Stefan Backius