Kommunalpolitiken

Utveckling av Restaurang- och livsmedelsprogrammet

Utskottsinitiativ för utveckling av Restaurang- och livsmedelsprogrammet – KS välfärdsutskott 3 maj 2019

När programmet hade riksintag gick det att skapa en levande utbildningsmiljö med en mångfald kurser och samarbeten.

Efter att vi förlorade riksintaget har vi sett en negativ utveckling av förutsättningarna för RLprogrammet. Det är nu lågt antal sökande till, och få elever på, programmet. Lokaler och utrustning är eftersatta. Det är ytterst få elever som har programmet som sitt förstaval.

Programmet står vid ett vägskäl. Med kommunens identitet i måltiden, med ett näringsliv med tydlig prägel av besöksnäring, livsmedel, mathantverk och måltid, med restauranghögskolan belägen i Grythyttan, samt att efterfrågan på arbetskraft inom branschen är stort, är vår politiska vilja att göra en satsning på Restaurang- och livsmedelsprogrammet för att skapa en attraktiv utbildning.

Här kan ingå att se över vilka inriktningar inom RL vi ska ha i Hällefors. Vi ser att det med fördel utvecklas en profilering som genomsyrar utbildningen. Med stöd i kommunfullmäktiges långsiktiga inriktningsmål att bygga för en stark och hållbar framtid finns en profilering mot hållbarhet som en möjlighet. Till hållbarhet finns i sin tur mycket som kan kopplas, som viltkött, lokal livsmedelsproduktion/förädling och lokal ekonomi, bruk av nya livsmedel, kretslopp, råvaran och livsmedelskedjan i fokus, matkultur och inkludering etcetera, etcetera. Idéerna som kan kastas upp på bordet och värderas i förvaltningen/professionen är många. Vi ser också att det bör utvecklas nära samarbeten med aktörer som finns på orten och i närområdet. Med grund i utvecklingen av en profilering och samarbeten med framstående och unika lokala aktörer bör en ansökan om riksintag göras. Vår tro är att det skulle lyfta programmet, utbildningen och kommunen.

För att satsningen ska kunna genomföras behöver politiken fatta beslut om nödvändiga investeringar och resurser.

Beslutsförslag

Uppdra förvaltningen:

att planera för en utveckling av Restaurang- och livsmedelsprogrammet/restaurang- och livsmedelsutbildning.

att ta fram en investeringskalkyl och driftskalkyl.

att ta fram en tidsplan för utvecklingen av Restaurang- och livsmedelsprogrammet/restaurang- och livsmedelsutbildning.

För den politiska majoriteten,

Johan Stolpen (v) Välfärdsutskottets ordförande