Kommunalpolitiken

Kommentar till skrivelse om BoAB:s styrelse från Myrtenkvist/Grängstedt/Lönn

Till Hällefors kommunfullmäktige

Kommentar till skrivelse om BoAB:s styrelse från Myrtenkvist/Grängstedt/Lönn

Bolagsordförande har aldrig ifrågasatt att ägaren äger frågan om bolagsordning och ägardirektiv, men hade synpunkter på att ägaren inte förde någon dialog med bolaget vid framtagande av förslagen. Brukligt är att förslag till ägardirektiv för kommunala bostadsbolag arbetas fram av ägaren och bolag tillsammans. Enligt SKR:s handledning träffas representanter för ägare och bolag vid flera tillfällen för att ta fram detta.

Boabs ordförande hade också synpunkter på att skrivningar i förslaget till ägardirektiv bröt mot aktiebolagslagen, vilket skulle ha inneburit, om det antogs, att bolagsstyrelsen skulle behövt bryta mot antingen ägardirektivet eller aktiebolagslagen i vissa hänseenden.

Kritiken mot kommunstyrelsens ordförande vid senaste tillfället för ägardialog handlade om att KSO till KS själv lagt fram ett förslag av strategiskt avgörande vikt för bolaget utan att ha tagit upp det för dialog eller ens nämnt för bolaget att ett sådant kommer. Vad blir syftet med den av KF beslutade ägardialogen om de principiellt viktigaste frågorna inte behandlas där?

Angående försäljning av fastighet så har Boabs ordförande under det senaste tillfället för ägardialog gjort KSO uppmärksam på att ägaren (KF) endast tar ställning och yttrar sig i frågor av principiell beskaffenhet men har inte den formella beslutanderätten. Vilket också innebär att frågan om en eventuell försäljning av bolagets fastigheter ägs av bolagsstyrelsen.

Med denna skrivelse vill vi i Vänsterpartiet göra KF uppmärksam på att det finns ledamöter i Boabs styrelse, som inte förstår viktiga styrdokument, exempelvis lagar som reglerar förhållandet mellan ägare och bolag. Och vi menar att det är av den anledningen som de inte kan stå bakom Boabs ordförande.

För Vänsterpartiet Hällefors

Katja Ollila, Partiföreningsordförande