Jag är klokare idag än igår

Det är viktigt att vi folkvalda talar sanning, för en lögnare tror man till slut inte, även om hon talar sanning.

För många människor i allmänhet och politiker i synnerhet verkar det finnas en skräck för att erkänna att man haft fel. Det verkar viktigare att hålla en fasad utåt som visar på att man är perfekt och ofelbar. Det går bortom mitt förstånd. Att visa att man gjort fel, har ändrat åsikt eller tänkt om visar ju bara att man är klokare idag än igår, som Churchill lär ha sagt. Det går inte att låta prestige och stolthet gå före rakhet och ryggrad. Vi har i Vänsterpartiet ett ständigt pågående samtal kring vikten av ärlighet som politiker och vi sätter en ära i att erkänna när vi haft fel. Under mina ganska få år i Hällefors politiska värld har jag tappat hakan fler gånger än jag har fingrar; våra politiska motståndare skarvar verkligen med sanningen, myglar och vägrar konsekvent erkänna när fel begåtts.

Sättet som flertalet av våra tongivande politiker i kommunen agerar när det kommer till sanningen spär på tron att politiker måste ljuga. Det spär på politikerföraktet och ökar gapet mellan väljare och folkvald. Vi måste rannsaka oss själva och jag uppmanar alla som ställer upp i valet att välja att tala sanning, inte förvränga verkligheten och sätta en ära i att erkänna när vi har fel. För en lögnare tror man till slut inte, även om hon talar sanning, som Cicero lär ha sagt.

Maja Loiske