Kultur spelar roll

Kultur utvecklar oss som människor, den är grunden till ett demokratiskt, rättvist och jämlikt samhälle. Kulturen värnar varje människas unika värde, rätten att vara olika, rätten till sin egen religion och tradition. Alla ska få möjlighet att utveckla sin skapande förmåga och vara aktiva deltagare i kulturlivet.

En orts kulturarv och identitet tillsammans med dess utbud av kultur och möjlighet till eget skapande bidrar till att öka ortens attraktivitet. Avståndet till större städer får inte avgöra tillgången till kultur i Hällefors. Vi vill både kunna ta del av och utöva alla typer av kulturella aktiviteter.

Kulturskola för alla
Hällefors har en väl fungerande kulturskola för barn och ungdomar. Den har under flera år blivit högt rankad i Sverige. Vänsterpartiet anser det viktigt att alla barn som vill ska få plats i Kulturskolan och att taxan hålls så låg att alla kan delta oavsett familjers ekonomiska förutsättningar. Eftersom lusten till kreativitet inte avtar när vi blir äldre men möjligheten att fortsätta att utveckla sitt intresse sjunker, bland annat i takt med brist på lokaler, vill vi också skapa någon sorts kulturskola för vuxna.

Allaktivitetshus
Hällefors har ett stort behov av icke-kommersiella mötesplatser, där alla kan utöva och möta kultur eller bara träffas. Det kan vara för bokcirkeln, spelföreningen, rockbandet, fikaklubben, styrelsemötet eller något helt annat. Likaväl som kommunen satsar på bowlinghall, isbana, fotbollsplaner och simhall anser vi det rimligt att även medborgare med intresse av att utöva någon form av kultur ska få en plats att vara på. Vi ser framför oss ett allaktivitetshus som förutom lokaler för kulturskola för vuxna också rymmer verksamhetslokaler för studieförbund och föreningar.

Samordna civilsamhället
Den fria bildningen, folkbildningen, är viktig och det är en styrka för samhället att ha självständiga studieförbund. Hällefors har en lång tradition av föreningsverksamhet. Ofta är föreningarna kopplade till naturen som jakt, fiske och ornitologi, men Hällefors har också en stark hembygdsföreningstradition. Vi värnar om civilsamhället, där människor organiserar sig och agerar tillsammans i gemensamma intressen i nätverk och ideella föreningar. Vi vill samordna våra lokala aktörer och ge dem bra förutsättningar att utvecklas och verka.

Bostadsområden
I Hällefors finns fem bostadsområden med skulpturparker; Polstjärnan, Millesparken, Mästarnas park, Sinnenas och minnenas park och Trasten. Många hyreshus har konstsmyckning i trappuppgången, och det finns dessutom en lekfull skulpturpark för barn i Krokbornsparken. Konstens plats och betydelse för Hällefors kommun är något vi är stolta över och kända för. Vi vill att Hällefors håller fast vid och utvecklar våra konstnärliga inslag i våra bostadsområden. Det gör konsten tillgänglig för alla.

Vi vill att Hällefors ska vara omtalat som en kulturkommun där kultursatsningarna är en väsentlig del av den lokala identiteten, och att alla kommuninvånare ska känna stolthet över sin kommun. Vänsterpartiet Hällefors tar kulturen på allvar!

Kerstin Simberg