Vem förlorar på att Rune äter ensam?

Det finns en by i norra Sverige som heter Ensamheten. Ska man vara mer precis så ligger den i Storumans kommun i Västerbotten. Men det är inte den byn som är fokus i den här texten, även om platsen har fostrat en elvafaldig världsmästarinna i armbrytning, Heidi Andersson.

Det är ordet ensamhet som är centralt här.

Det sticker lite i en när man tänker på att det finns väldigt många människor som lever i ensamhet som inte är självvald. Ensamhet är kopplad till olika hälsoproblem och det ökar risken för att dö i förtid. Det sticker i en när man tänker på att det skulle gå att lösa problemet. Om man vill.

En cyniskt lagd person kanske tänker att den ofrivilliga ensamheten i vårt samhälle är individens eget problem att lösa. Att det inte rör oss andra om farbror Rune varje midsommar äter sillen ensam vid köksbordet. Att vi kollektivt inte går miste om något bara för att vi inte får chansen att träffa Rune.

Då är det ingen som tänker på att Rune är en berättare. Han har hundratals historier som är som små skatter och sträcker sig över flera decennier. Han har dessutom stora kunskaper i smide och hans problemlösningsförmåga var vida känd innan han blev sittande vid köksbordet.

Ensamhet drabbar både unga och gamla och det drabbar också dem som fråntas möjligheten att ta del av de erfarenheter och tankar som blivit fast vid köksbord och tevesoffor. Vi behöver göra något åt det här.

Men är det en kommunal fråga? Är det politikens uppgift att se till att människor inte blir sittande ensamma i sina hem? Kanske inte, men det är inte förbjudet att underlätta för människor att mötas.

Det finns massor av föreningar och enskilda, engagerade människor i Hällefors. Politiken kan hörsamma och uppmuntra aktiviteter och evenemang som ger människor tillfälle att träffas. Det kan vara en Hantverksvecka, Berättarfestival, Skördefest eller Medelmåttornas månad. Man behöver inte vara någon expert för att man ska vara värd att höras och synas.

Och kanske, kanske skulle Hällefors kommuns politiker kunna besluta om en långsiktig strategi för att utrota ensamheten, i åtminstone vår egen kommun.

Katja Ollila

Vänsterpartiet Hällefors